Dzień Autyzmu po raz piąty w SP 2 w Płońsku

   

    2 kwietnia na całym świecie obchodzony jest Światowy Dzień Świadomości Autyzmu. Miejskie obchody Dnia Autyzmu odbyły się w piątek 29 marca 2019 roku. Wspierając inicjatywę Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Płońsku uczniowie klasy 3b wraz z wychowawcą p. Katarzyną Kontraktewicz-Rączkowską i nauczycielem wspomagającym p. Elizą Supińską uczestniczyli w happeningu „Nie jesteś Sam”. Na prośbę SOSW uczniowie mieli ze sobą niebieskie ptaki wykonane metodą orgiami. Tegoroczny happening odbył się w Miejskim Centrum Kultury w Płońsku. Organizatorami uroczystości byli:  Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Płońsku, działające przy SOSW Stowarzyszenie „Spadochron” oraz Centrum Zdrowia „Szansa”. Oficjalnego otwarcia płońskich obchodów dokonał dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Płońsku p. Jacek Kostrzewa oraz p. Katarzyna Podolska-Skotak – prezes Centrum Zdrowia „Szansa”. Honorowy patronat nad wydarzeniem objęli marszałek województwa mazowieckiego, starosta płoński oraz burmistrz Płońska.

   Uczniowie klasy III b z zainteresowaniem obejrzeli etiudę w wykonaniu kolegów ze SOSW w Płońsku. Młodzi aktorzy w bardzo wymowny sposób opowiedzieli o życiu „Niebieskiego ptaka” – autystycznego chłopca. Przedstawiona zebranym prezentacja multimedialna obaliła fałszywe wyobrażenia na temat autyzmu. Nasi uczniowie odpowiadając na pytania prowadzących mieli okazję podzielić się swoją wiedzą na temat autyzmu. Dla najmłodszych przygotowano również warsztaty sensoryczne „Autyzm wprowadza zmysły w błąd”, dzięki którym można było przekonać się jak odbierają otaczający świat osoby ze spektrum autyzmu. Niewątpliwą atrakcją dla dzieci było ozdabianie gipsowych figurek oraz malowanie twarzy. Spotkanie w MCK zakończyło się piosenką „Jesteśmy tu” w wykonaniu nauczycieli i uczniów SOSW w Płońsku.

     2 kwietnia na terenie naszej szkoły po raz piąty odbyły się obchody Dnia Autyzmu. Organizatorami uroczystości byli nauczyciele wspomagający. Tego dnia została przeprowadzona akcja „na niebiesko dla autyzmu”. Niebieski kolor dominował w ubiorze uczniów i nauczycieli. Właśnie we wtorek nauczyciele wspomagający przygotowali warsztaty sensoryczne pt. „Jak dziecko z autyzmem odbiera świat?”. Specjalnie przygotowane stanowiska pozwoliły uczniom zrozumieć trudności z jakimi na co dzień zmagają się osoby z autyzmem. Uczniowie poznali świat, który słyszą i czują osoby ze spektrum autyzmu. Uczestnicy warsztatów mieli okazję przekonać się, jak pozornie proste czynności potrafią być dla nich skomplikowane. Proces spostrzegania przez zmysły u osób z autyzmem przebiega w zupełnie inny sposób. Zaburzenia w odbiorze i przetwarzaniu bodźców sensorycznych są związane z nieprawidłową pracą ich mózgu. Występujące problemy z przetwarzaniem bodźców skutkują różną wrażliwością na impulsy. Może być to zbyt intensywny odbiór (tzn. nadwrażliwość) lub zbyt mała wrażliwość na bodźce (tzw. niedowrażliwość). Zadania obrazujące zaburzenia przetwarzania słuchowego u dzieci z autyzmem zaaranżowały p. K. Pietruszewska, p. M. Olejniczak oraz p. A. Dłużniewska-Woźnicka. Ćwiczenia ukazujące problemy w prawidłowym odbiorze smaku i węchu przygotowały p. E. Sosnowska i p. O. Romanowska. Zajęcia związane z trudnościami w odbiorze percepcji wzrokowej przeprowadziły p. A. Duklanowska-Parszewska i p. J. Michalska. Zadania ukazujące zaburzenia w odbiorze wrażeń czuciowych prezentowało stanowisko przygotowane przez p. L. Bogdańską i p. A. Bernatowicz. Ścieżkę sensoryczną przygotowały p. E. Supińska oraz p. E. Maciątek. Uczestnicy warsztatów zostali zapoznani z kołdrą obciążeniową, która pozwala na generowanie nacisku głębokiego. Czucie głębokie stymuluje organizm do produkowania serotoniny, która odpowiada za dobry nastrój, ale także za spokojny sen, apetyt, pamięć i zdolności poznawcze.

     Podjęte działania miały na celu zwiększenie świadomości i wrażliwości naszych uczniów na osoby z autyzmem. Chciałyśmy w ten sposób pokazać również naszą otwartość i akceptację dla osób dotkniętych spektrum zaburzeń autyzmu. Świat osób z autyzmem nie jest ani lepszy, ani gorszy jest po prostu inny.

Notatka: Eliza Supińska

Ewa Maciątek

Zdjęcia: Zespół nauczycieli

Free WordPress Themes - Download High-quality Templates