Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka 20 listopada

20 listopada – Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka. To okazja do rozmowy  o prawach dziecka, ale także jego potrzebach i problemach. W tym roku dzień ten wypadł w niedzielę, dlatego też szkolne obchody tego święta odbywały się dnia następnego.

1

W poniedziałek, 21 listopada Szkoła Podstawowa nr 2 im. J.W. Jędrzejewicza
w Płońsku świętowała Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka. Uchwałę w sprawie ustanowienia Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka – na wniosek Rzecznika Praw Dziecka – podjął 7 listopada 2014 r. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej. Posłowie zgodzili się, że w polskim kalendarzu powinien znaleźć się dzień, podczas którego głośniej niż zwykle powinno się mówić, że dzieci mają swoje prawa.
W tym dniu w naszej szkole nauczyciele rozmawiali z uczniami na temat praw dziecka.

2

Janusz Korczak już blisko sto lat temu napisał Nie ma dzieci – są ludzie…

Prawa człowieka zawarte w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka dotyczą każdej osoby od chwili narodzin, a jeszcze dodatkowo dzieci chronione są prawami zawartymi w uchwalonej dokładnie 26 lat temu Konwencji o Prawach Dziecka. Konwencja uchwalona z inicjatywy Polski, 20 listopada 1986 roku przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych, została podpisana przez wszystkie państwa na świecie.

Dzisiaj, na pamiątkę uchwalenia Konwencji o Prawach Dziecka obchodzimy Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka, i następnie również ustanowiony przez Sejm RP Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka.

Chciałbym, żeby był to dzień, w którym bardzo wyraźnie, a zarazem kompetentnie, przypominamy o tym, że prawa człowieka zaczynają się od praw dziecka, że prawa dziecka to nie jest jakiś przywilej, który dzieciom się należy, jak są grzeczne, one im się należą bo – tylko i aż – są dziećmi, są ludźmi:” – powiedział podczas ubiegłorocznych obchodów Rzecznik Praw Dziecka – Marek Michalak.

Jeśli nie rozmawiasz ze swoim dzieckiem i go nie słuchasz, to przytulanie i całusy nie pomogą. Dziecko nie będzie się czuło ważne, docenione, ani zauważone. I nie będzie się czuło kochane.

Jeśli stawiamy przed dzieckiem jakieś zadania do wykonania, czy wymagania, próbujemy przekazać mu określony system wartości lub chcemy mu ułatwić osiąganie tych wartości, to we wszystkich tych przypadkach przeogromny udział mają procesy komunikowania się. A one polegają na dwóch czynnościach: mówieniu i słuchaniu. – mówi Aleksandra Piotrowska, psycholog i społeczny doradca Rzecznika Praw Dziecka. Pamiętajmy także, że rodzic ma zapewnić dziecku nie tylko podstawy do rozwoju w każdej sferze, ale także musi dać dziecku poczucie, że jest kochane i akceptowane. – Żeby powstała więź między dzieckiem a rodzicem to trzeba się wzajemnie poznawać i dawać się poznać tej drugiej osobie. Jak to zrobić bez rozmawiania? – pyta Aleksandra Piotrowska. Zacznijmy od małych rzeczy – respektujmy zdanie naszego dziecka, gdy przygotowujemy mu ubranie do szkoły, czy przygotowujemy posiłek. Okazujmy mu szacunek.

Jeśli chcemy maluszkowi przerwać ssanie palca, to trzeba to zrobić delikatnie
i uprzedzić: a teraz mamusia zrobi to i to. Nie wolno traktować dziecka jak przedmiot. Od tego zaczyna się rozmawianie. Potem, gdy się bawi, to niech nie będzie tak, że to my wiemy lepiej, gdzie postawić kolejny klocek i co dziecko powinno z tych klocków zbudować – wyjaśnia psycholog. – Pamiętajmy, rozmowa z dzieckiem nie polega na tym, że je sadzamy i mu coś tłumaczymy.
W rozmowie jesteśmy na przemian mówcą i słuchaczem – radzi Aleksandra Piotrowska.

Rodzicu!

– mów do dziecka tak, by chciało cię słuchać,

– mów tak, by cię rozumiało,

– mów krótko, nie truj!

– nie przerywaj,3

Drogi dorosły naucz się właściwie rozmawiać z dzieckiem

– szanuj swojego rozmówcę- uważnie słuchaj i patrz, jak dziecko reaguje na twoje słowa.

Nasze prawa są ważne!

Materiał zaczerpnięty ze źródeł pt.: „Rozmowa z Markiem Michalakiem- Rzecznikiem Praw Dziecka”

Jaś (5l. i 10mies.)

Dla mnie najważniejsze są cztery prawa:

1. żebym mógł mówić, co myślę, bo gdybym nie mógł tego robić, to tak, jakby mnie nie było,

2. prawo do nauki, bo życie bez szkoły byłoby nudne i mało bym wiedział,

3. prawo do godnych warunków życia, bo jeśli człowiek żyje w biedzie i choruje, to nie ma na nic siły, 4. prawo do opieki zdrowotnej, bo jak się ciężko zachoruje, to lekarz może uratować życie.

Maciek (13l.)

Najważniejsze jest prawo do własnego zdania, żeby nikt cię nie gnębił, ani nie bił za to, co mówisz i myślisz. Ja lubię mówić, co myślę, nawet jeśli nie wszystkim to się podoba.

Antonina (10 l.)

Uważam, że najważniejsze jest prawo do tego, żebym mogła mówić, co myślę.

Kostek (11 l.)

Każdy ma prawo mówić, co myśli i nie wolno się z tego śmiać. Ważne jest też prawo do nauki, bo każdy ma prawo się uczyć i może być mądrym człowiekiem, niezależnie od tego, jaki jest: biały, czarny czy żółty.

Basia (6 l.)

Dla mnie ważne jest prawo do tego, by mieć tatę i mamę, bo przy nich czuję się szczęśliwa i bezpieczna.

Ola (11 l.)

Wybrałam prawo do wychowania bez krzyku i przemocy. Moja mama czasem się denerwuje, a wtedy na mnie krzyczy. Nie lubię tego.

Radek (10 l.)

Najważniejsze jest prawo do nauki, bo bez niej bym się nie rozwinął. Ważne jest też to, żebym był chroniony przed niebezpieczeństwem, np. narkotykami.4 

Marcin Brykczyński – O prawach dziecka w swoim wierszu.

Niech się wreszcie każdy dowie

I rozpowie w świecie całym,

Że dziecko to także człowiek,

Tyle, że jeszcze mały.

Dlatego ludzie uczeni,

Którym za to należą się brawa,

Chcąc wielu dzieci los odmienić,

Stworzyli dla Was mądre prawa.

Więc je na co dzień i od święta

Spróbujcie dobrze zapamiętać:

Nikt mnie siłą nie ma prawa zmuszać do niczego,

A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.

Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi

I mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.

Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać,

I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.

Jeśli mama albo tata już nie mieszka z nami,

Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.

Nikt nie może moich listów czytać bez pytania,

Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.

Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,

A gdy różnię się od innych, to jest moja sprawa.

Tak się tu w wiersze poukładały

Prawa dla dzieci na całym świecie,

Byście w potrzebie z nich korzystały

Najlepiej, jak umiecie.

Podsumowaniem obchodów Ogólnopolskiego Dnia  Praw  Dziecka na terenie szkoły był apel przygotowany przez klasę Ve pod kierunkiem pani wicedyrektor Joanny Ostrowskiej. 

Free WordPress Themes - Download High-quality Templates